2023-ingegerd.jpg

Stor international forskning bag LEVEL UP LÆSNING

 LEVEL UP LÆSNING er evidensbaseret læseundervisning, der udelukkende står på skuldre af stor, anerkendt, internatioal forskning, der tilsammen fortæller om, hvordan man motiverer alle i alle aldre til at læse af lyst, for at udvikle et højere niveau i zonen, samtidig med de trives. 

LEVEL UP LÆSNING  er en videreudvikling af den new zealandske læseforsker Marie Clays læseundervisning til skolestart, der er udråbt til verdens bedste af internationale læseforskere, fordi den motiverer alle i 1. klasse til læselyst, læseglæde, trivsel og tårnhøj progression i zonen. LEVEL UP LÆSNING har samme positive effekt, og kan let anvendes på alle klassetrin. 

LEVEL UP LÆSNING er udviklet ud fra fra denne forskning, fordi den også har afsæt i zonen. 

1. Amerikaneren Scott Rigbys forskning om gaming i ”Glued to Games”. Den fortæller, hvorfor det er så motiverende at lære i zonen. Det er præcis samme to motiver, som motiverer til læselyst i Marie Clays zone jf. mine undersøgelser og mange års observationer. 
2. Russeren Leo Vygotskys forskning om zonen for nærmeste udvikling i ”Mind and society”. 
3. Den ungarske psykologiprofessor Mihaily Csikszentmihalys forskning om flowzonen fra hans forskning om ”Flow”. 
4. Den new zealandske læseforsker Marie Clay i bogen ”Running Record for classroom teachers”, hvor hun fx definerer zonen i læsning, og års reflektioner over egen undervisning. 

Og Yes. Det er lykkedes. Man kan let anvende LEVEL UP læsning på alle årgange og få de forskellige elevers øjne og kroppe til at stråle af lykke og trivsel daglig på alle årgange, samtidig med de hver især udvikler høj læseprogression som i læseforsker Marie Clays læseundervisning og oplever læsningen som gaming, som du kan læse om i historien om LEVEL UP her.